- Szczegóły
- Kategoria: Zespół Poradni
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile
ul. Gen. Sikorskiego 19 64-920 Piła
tel. 67 351 75 51
- Szczegóły
- Kategoria: Zespół Poradni
Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile
ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
(wejście od ul. Okrzei)
tel. 67 350 90 97
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.p.pl
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile
ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
tel. 67 353 25 70
tel. kom. 509 758 330
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku
ul. Wiejska 1
89-300 Wyrzysk
tel. 67 286 24 77
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Szczegóły
- Kategoria: Zespół Poradni
Sekretariat Poradni Specjalistycznej Wad Mowy i Słuchu czynny jest:
Poniedziałek 730-1530
Wtorek 730-1530
Środa 730-1530
Czwartek 730-1600
Piątek 730-1500
Dyżury Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Pile dla interesantów:
czwartek 15.00 - 17.00
Adres poradni
ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
(wejście od ul. Okrzei)
tel. 67 350 90 97
- Szczegóły
- Kategoria: Zespół Poradni
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku
ul. Wiejska 1
89-300 Wyrzysk
tel. 67 286 24 77
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Prowadzi diagnozę, konsultacje, terapię, działalność psychoedukacyjną, działalność profilaktyczną oraz działalność informacyjną. Udziela pomocy uczniom, ich rodzinom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, tj. na terenie gmin: Białośliwie, Łobżenica, Miasteczka Krajeńskiego, Miasta i Gminy Wyrzysk, Gminy Wysoka.
Do poradni należy zgłosić się, gdy:
- dziecko ma trudności w czytaniu i pisaniu,
- ma problemy z rozumieniem i nadawaniem mowy,
- doznaje niepowodzeń edukacyjnych w przedszkolu lub w szkole,
- ma wolniejsze tempo rozwoju lub jest niepełnosprawne,
- sprawia problemy wychowawcze,
Z pomocy poradni mogą również korzystać rodzice, dzieci do lat 6 mających trudności w rozwoju, i ubiegający się o opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju, a także ubiegający się o wcześniejsze przyjęcie do szkoły podstawowej oraz odroczenie spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko.
Przed zgłoszeniem się na badania należy pamiętać, iż:
- wszystkie badania i terapie odbywają się na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony w poradni,
- uczniom pełnoletnim udziela się pomocy na ich wniosek,
- opinia nauczyciela dołączona do wniosku o badanie dziecka/ucznia jest ważnym źródłem informacji wspomagających proces diagnozy oraz projekt pomocy,
- podstawą do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania jest zaświadczenie lekarskie,
Charakterystyka zajęć terapeutycznych prowadzonych w poradni:
- Grupowa lub indywidualnaterapia ogólnorozwojowa dla dzieci z deficytami rozwojowymi.
Zajęcia mają formę zabaw ukierunkowanych na rozwijanie poszczególnych procesów poznawczych: myślenia, spostrzegania wzrokowego, słuchowego, dotykowego, smakowego i węchowego, pamięci, koncentracji uwagi, sprawności manualnej
i motoryki dużej. Zajęcia dodatkowo wzbogacają wiedzę dziecka i uczą współdziałania w grupie. Rodzice dzieci objętych terapia uczestniczą w osobnych spotkaniach mających na celu dzielenie się własnymi doświadczeniami, wiedzą i umiejętnościami wychowawczymi. - Terapia logopedyczna. Zajęcia odbywają się w formie zabaw i ćwiczeń dostosowanych do możliwości poszczególnych dzieci. mają one na celu korygowanie wad wymowy i usprawnianie narządów artykulacyjnych. W trakcie terapii wykorzystywane są różnego rodzaju pomoce logopedyczne, w tym również logopedyczne programy komputerowe. Rodzaje poszczególnych zadań i ich trudności dostosowane są do wieku i możliwości dziecka. Podczas terapii obecni są rodzice dzieci. Po zakończeniu kolejnych spotkań otrzymują wskazówki i konkretne ćwiczenia, które powinni wykonywać z dzieckiem w domu między jednym,
a następnym spotkaniem. - Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapia pedagogiczna):
W ramach wyżej wymienionych zajęć prowadzone są ćwiczenia, które mają na celi między innymi: - rozwijać percepcję słuchową i wzrokową,
- rozwijać orientację przestrzenną,
- usprawniać grafomotorykę i motorykę duża i małą,
- usprawniać koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo – ruchową,
- wzbogacać zasób słownictwa,
- stymulować ogólny rozwój dziecka,
- korygować zaburzone funkcję, wyrównywać dysharmonię,
- kształtować integrację słuchowo - wzrokowo – ruchową,
- doskonalić umiejętności korzystania z reguł ortograficznych,
- uporządkowanie wiadomości na temat obowiązujących zasad ortograficznych,
- angażować uczniów do większego wysiłku intelektualnego poprzez wzmacnianie pozytywne.
- Terapia dzieci z dysleksją. Zajęcia usprawniają funkcje poznawcze odpowiedzialne za naukę poprawnego pisania i czytania. Odbywają się w formie ćwiczeń dostosowanych do możliwości poszczególnych dzieci.
- Terapia psychologiczna, np. terapia zaburzeń emocjonalnych.
Zajęcia służą uczniom, którzy są nieśmiali, doświadczają leków (m. in. fobie szkolne), przejawiają zaburzenia psychosomatyczne. W ramach sesji terapeutycznych są stosowane metody służące poznaniu siebie podniesieniu poczucia własnej wartości, nauczeniu się radzenia sobie w trudnych sytuacjach (m. in. społecznych). Na zajęciach stosowany jest także trening relaksacyjny.
- Szczegóły
- Kategoria: Zespół Poradni
Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile
ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
tel. 67 350-90-97
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu jest placówka publiczną powołaną decyzją Kuratora Oświaty w Pile w dniu 22.09.1993 r., przejęta przez Powiat Pilski od dnia 01.01.1999 r. Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile obejmuje swoim zasięgiem miasto Piłę oraz Powiat Pilski. Na mocy zawartych porozumień przyjmuje dzieci niesłyszące, słabosłyszące i z autyzmem z powiatów: chodzieskiego i czarnkowsko - trzcianeckiego. W rejonie działania poradni (powiat pilski) znajduje się 117 placówek oświatowych w tym 49 na terenie miasta Piły i 68 na terenie powiatu. Na terenie działania poradni mieszka ok. 36 000 dzieci.
Opieką obejmujemy dzieci:
- z wadami wymowy,
- słabosłyszące i niesłyszące,
- jąkające się,
- autystyczne,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z niedokształceniem mowy o typie afazji,
- z porażeniem mózgowym,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z zaburzeniami emocjonalnymi,
- i innymi złożonymi zaburzeniami.
Prowadzimy terapię indywidualna i grupową, między innymi:
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- terapie grupową młodzieży jąkającej się,
- terapię grupową dla dzieci i młodzieży słabosłyszącej i niesłyszącej,
- zajęcia rozwijające zdolności interpersonalne.
Specjalnie na potrzeby szkół organizujemy:
- spotkania szkoleniowe dla nauczycieli uczących dzieci z wadą słuchu,
- spotkania szkoleniowe dla nauczycieli przedszkoli,
- badania przesiewowe na terenie przedszkoli.
Jesteśmy otwarci na współpracę z wychowawcami. Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Terapia logopedyczna to oddziaływania mające na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy,
- przywracanie mowy w wypadku jej utraty,
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.
Jeśli twoje dziecko:
- mówi niewyraźnie,
- ma wadę słuchu,
- niedbale lub wadliwie wymawia głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dz, ś, ź, ć,dź, l, r, t, d, n,
- opuszcza głoski lub całe sylaby w wyrazach,
- mówi zbyt szybko, chaotycznie,
- podczas mówienia jąka się,
- wypowiada mniej słów niż jego rówieśnicy, jego mowa rozwija się z opóźnieniem,
- ma wady narządów artykulacyjnych,
- utraciło mowę lub uległa ona zaburzeniu w wyniku urazu,
- ma inne problemy rozwojowe wpływające na rozwój mowy,
WÓWCZAS NIE NALEŻY LEKCEWAŻYĆ TYCH ZJAWISK, TYLKO MOŻLIWIE SZYBKO ZGŁOSIĆ SIĘ DO LOGOPEDY.
ZAGROŻENIA:
- ZABURZENIA MOWY BYWAJĄ PRZYCZYNA WIELU NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH NP. TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU, ZAKŁÓCONYCH KONTAKTÓW Z RÓWIEŚNIKAMI,
- WADA WYMOWY MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ KOMPLEKSÓW I LĘKÓW DZIECKA
- WADY ZGRYZU I INNE WADY APARATU ARTYKULACYJNEGO UTRWALAJĄ WADY WYMOWY, DLATEGO ZGŁOŚ SIĘ DO LEKARZA PEDIATRY, ORTODONTY, LARYNGOLOGA.
Do zadań poradni w szczególności należy:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży z wadami mowy i słuchu oraz dzieci autystycznych,
- wspomaganie efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej,
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
- wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny, pomoc uczniom z wadami mowy i słuchu oraz uczniom z autyzmem w dokonywaniu wyboru, kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej,
- wczesna interwencja logopedyczno-psychologiczna i wspomaganie rozwoju dziecka od urodzenia,
- prowadzenia edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dzieci i młodzieży.
Poradnia realizuje zdania w szczególności przez:
- diagnozę logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną,
- terapię logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną,
- konsultacje z rodzicami, pedagogami, nauczycielami i innymi specjalistami,
- psychoedukację,
- doradztwo,
- mediację,
- interwencję w środowisku ucznia,
- działalność profilaktyczną,
- działalność informacyjną.
Poradnia wydaje opinie w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego
- pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się; uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
- udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
- przyjęcia do klasy pierwszej: szkoły podstawowej, zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
- przystąpienie ucznia lub absolwenta zaburzeniami i odchyleniami lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego
w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta.
Nasza Poradnia wydaje orzeczenia dla dzieci i młodzieży:
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- słabosłyszących i niesłyszących,
- z niepełnosprawnością ruchową,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Poradnia wydaje również:
- opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka - zagrożonego niepełnosprawnością
Strona 5 z 6