Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile

ul. Gen. Sikorskiego 19 64-920 Piła
tel. 67 351 75 51

Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile

ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
(wejście od ul. Okrzei)
tel. 67 350 90 97

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.p.pl 

 

 

 

 

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile

ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
tel. 67 353 25 70
tel. kom. 509 758 330

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku

ul. Wiejska 1
89-300 Wyrzysk
tel. 67 286 24 77

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sekretariat Poradni Specjalistycznej Wad Mowy i Słuchu czynny jest:

Poniedziałek 730-1530

Wtorek 730-1530

Środa 730-1530

Czwartek 730-1600

Piątek 730-1500

 

Dyżury Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Pile dla interesantów:
czwartek 15.00 - 17.00 

 

Adres poradni

ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła
(wejście od ul. Okrzei)
tel. 67 350 90 97

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku
ul. Wiejska 1
89-300 Wyrzysk
tel. 67 286 24 77

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Prowadzi diagnozę, konsultacje, terapię, działalność psychoedukacyjną, działalność profilaktyczną oraz działalność informacyjną. Udziela pomocy uczniom, ich rodzinom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, tj. na terenie gmin: Białośliwie, Łobżenica, Miasteczka Krajeńskiego, Miasta i Gminy Wyrzysk, Gminy Wysoka.

Do poradni należy zgłosić się, gdy:

  • dziecko ma trudności w czytaniu i pisaniu,
  • ma problemy z rozumieniem i nadawaniem mowy,
  • doznaje niepowodzeń edukacyjnych w przedszkolu lub w szkole,
  • ma wolniejsze tempo rozwoju lub jest niepełnosprawne,
  • sprawia problemy wychowawcze,

Z pomocy poradni mogą również korzystać rodzice, dzieci do lat 6 mających trudności w rozwoju, i ubiegający się o opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju, a także ubiegający się o wcześniejsze przyjęcie do szkoły podstawowej oraz odroczenie spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko.

Przed zgłoszeniem się na badania należy pamiętać, iż:

  • wszystkie badania i terapie odbywają się na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony w poradni,
  • uczniom pełnoletnim udziela się pomocy na ich wniosek,
  • opinia nauczyciela dołączona do wniosku o badanie dziecka/ucznia jest ważnym źródłem informacji wspomagających proces diagnozy oraz projekt pomocy,
  • podstawą do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania jest zaświadczenie lekarskie,

Charakterystyka zajęć terapeutycznych prowadzonych w poradni:

  1. Grupowa lub indywidualnaterapia ogólnorozwojowa dla dzieci z deficytami rozwojowymi.
    Zajęcia mają formę zabaw ukierunkowanych na rozwijanie poszczególnych procesów poznawczych: myślenia, spostrzegania wzrokowego, słuchowego, dotykowego, smakowego i węchowego, pamięci, koncentracji uwagi, sprawności manualnej
    i motoryki dużej. Zajęcia dodatkowo wzbogacają wiedzę dziecka i uczą współdziałania w grupie. Rodzice dzieci objętych terapia uczestniczą w osobnych spotkaniach mających na celu dzielenie się własnymi doświadczeniami, wiedzą i umiejętnościami wychowawczymi.
  2. Terapia logopedyczna. Zajęcia odbywają się w formie zabaw i ćwiczeń dostosowanych do możliwości poszczególnych dzieci. mają one na celu korygowanie wad wymowy i usprawnianie narządów artykulacyjnych. W trakcie terapii wykorzystywane są różnego rodzaju pomoce logopedyczne, w tym również logopedyczne programy komputerowe. Rodzaje poszczególnych zadań i ich trudności dostosowane są do wieku i możliwości dziecka. Podczas terapii obecni są rodzice dzieci. Po zakończeniu kolejnych spotkań otrzymują wskazówki i konkretne ćwiczenia, które powinni wykonywać z dzieckiem w domu między jednym,
    a następnym spotkaniem.
  3. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapia pedagogiczna):
    W ramach wyżej wymienionych zajęć prowadzone są ćwiczenia, które mają na celi między innymi:
    • rozwijać percepcję słuchową i wzrokową,
    • rozwijać orientację przestrzenną,
    • usprawniać grafomotorykę i motorykę duża i małą,
    • usprawniać koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo – ruchową,
    • wzbogacać zasób słownictwa,
    • stymulować ogólny rozwój dziecka,
    • korygować zaburzone funkcję, wyrównywać dysharmonię,
    • kształtować integrację słuchowo - wzrokowo – ruchową,
    • doskonalić umiejętności korzystania z reguł ortograficznych,
    • uporządkowanie wiadomości na temat obowiązujących zasad ortograficznych,
    • angażować uczniów do większego wysiłku intelektualnego poprzez wzmacnianie pozytywne.
  4. Terapia dzieci z dysleksją. Zajęcia usprawniają funkcje poznawcze odpowiedzialne za naukę poprawnego pisania i czytania. Odbywają się w formie ćwiczeń dostosowanych do możliwości poszczególnych dzieci.
  5. Terapia psychologiczna, np. terapia zaburzeń emocjonalnych.
    Zajęcia służą uczniom, którzy są nieśmiali, doświadczają leków (m. in. fobie szkolne), przejawiają zaburzenia psychosomatyczne. W ramach sesji terapeutycznych są stosowane metody służące poznaniu siebie podniesieniu poczucia własnej wartości, nauczeniu się radzenia sobie w trudnych sytuacjach (m. in. społecznych). Na zajęciach stosowany jest także trening relaksacyjny.
 

Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile

ul. Gen. Sikorskiego 19
64-920 Piła

tel. 67 350-90-97

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu jest placówka publiczną powołaną decyzją Kuratora Oświaty w Pile w dniu 22.09.1993 r., przejęta przez Powiat Pilski od dnia 01.01.1999 r. Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile obejmuje swoim zasięgiem miasto Piłę oraz Powiat Pilski. Na mocy zawartych porozumień przyjmuje dzieci niesłyszące, słabosłyszące i z autyzmem z powiatów: chodzieskiego i czarnkowsko - trzcianeckiego. W rejonie działania poradni (powiat pilski) znajduje się 117 placówek oświatowych w tym 49 na terenie miasta Piły i 68 na terenie powiatu. Na terenie działania poradni mieszka ok. 36 000 dzieci.

Opieką obejmujemy dzieci:

  • z wadami wymowy,
  • słabosłyszące i niesłyszące,
  • jąkające się,
  • autystyczne,
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z niedokształceniem mowy o typie afazji,
  • z porażeniem mózgowym,
  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • z zaburzeniami emocjonalnymi,
  • i innymi złożonymi zaburzeniami.


Prowadzimy terapię indywidualna i grupową, między innymi:

  • metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • terapie grupową młodzieży jąkającej się,
  • terapię grupową dla dzieci i młodzieży słabosłyszącej i niesłyszącej,
  • zajęcia rozwijające zdolności interpersonalne.


Specjalnie na potrzeby szkół organizujemy:

  • spotkania szkoleniowe dla nauczycieli uczących dzieci z wadą słuchu,
  • spotkania szkoleniowe dla nauczycieli przedszkoli,
  • badania przesiewowe na terenie przedszkoli.


Jesteśmy otwarci na współpracę z wychowawcami. Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.


Terapia logopedyczna to oddziaływania mające na celu:

  • usuwanie zaburzeń mowy,
  • przywracanie mowy w wypadku jej utraty,
  • nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
  • likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.


Jeśli twoje dziecko:

  • mówi niewyraźnie,
  • ma wadę słuchu,
  • niedbale lub wadliwie wymawia głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dz, ś, ź, ć,dź, l, r, t, d, n,
  • opuszcza głoski lub całe sylaby w wyrazach,
  • mówi zbyt szybko, chaotycznie,
  • podczas mówienia jąka się,
  • wypowiada mniej słów niż jego rówieśnicy, jego mowa rozwija się z opóźnieniem,
  • ma wady narządów artykulacyjnych,
  • utraciło mowę lub uległa ona zaburzeniu w wyniku urazu,
  • ma inne problemy rozwojowe wpływające na rozwój mowy,

WÓWCZAS NIE NALEŻY LEKCEWAŻYĆ TYCH ZJAWISK, TYLKO MOŻLIWIE SZYBKO ZGŁOSIĆ SIĘ DO LOGOPEDY.


ZAGROŻENIA:

  • ZABURZENIA MOWY BYWAJĄ PRZYCZYNA WIELU NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH NP. TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU, ZAKŁÓCONYCH KONTAKTÓW Z RÓWIEŚNIKAMI,
  • WADA WYMOWY MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ KOMPLEKSÓW I LĘKÓW DZIECKA
  • WADY ZGRYZU I INNE WADY APARATU ARTYKULACYJNEGO UTRWALAJĄ WADY WYMOWY, DLATEGO ZGŁOŚ SIĘ DO LEKARZA PEDIATRY, ORTODONTY, LARYNGOLOGA.


Do zadań poradni w szczególności należy:

  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży z wadami mowy i słuchu oraz dzieci autystycznych,
  • wspomaganie efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów  oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej,
  • terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
  • wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny, pomoc uczniom z wadami mowy i słuchu oraz uczniom z autyzmem w dokonywaniu wyboru, kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej,
  • wczesna interwencja logopedyczno-psychologiczna i wspomaganie rozwoju dziecka od urodzenia,
  • prowadzenia edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych   stron dzieci i młodzieży.


Poradnia realizuje zdania w szczególności przez:

  • diagnozę logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną,
  • terapię logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną,
  • konsultacje z rodzicami, pedagogami, nauczycielami i innymi specjalistami,
  • psychoedukację,
  • doradztwo,
  • mediację,
  • interwencję w środowisku ucznia,
  • działalność profilaktyczną,
  • działalność informacyjną.


Poradnia wydaje opinie w sprawach:

  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego
  • pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się; uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
  • udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
  • przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
  • przyjęcia do klasy pierwszej: szkoły podstawowej, zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
  • przystąpienie ucznia lub absolwenta zaburzeniami i odchyleniami lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego
    w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta.


Nasza Poradnia wydaje orzeczenia dla dzieci i młodzieży:

  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • słabosłyszących i niesłyszących,
  • z niepełnosprawnością ruchową,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi


Poradnia wydaje również:

  • opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka - zagrożonego niepełnosprawnością